Konstnären och fotografen Elisabeth Ohlson, som gick bort för en tid sedan, samarbetade med Riksföreningen JAG i flera fotoprojekt och utställningar.
Första mötet med medlemmarna i Riksföreningen JAG var 2009 då Elisabeth anlitades i en kampanj för Civil Rights Defenders (dåvarande Svenska Helsingforskommittén). Bilderna som togs då trycktes bland annat upp på en stor matta, som senare visades upp på en rikstäckande turné. Det blev början på en rad betydelsefulla fotografier med JAG-medlemmar.
2011 arbetade Elisabeth med konstprojektet “Hetero & Etno Norm” som bland annat visades för tusentals svenska gymnasieelever. Bland annat ingick en bild med Stefan Nilsson i en iscensatt kärleksscen. Bilden väckte många åsikter och ansågs både modig och normbrytande.
Året därpå föddes idén till en serie historiska porträtt, “Porträtten som aldrig blev målade”. Elisabeth Ohlson fotograferade JAG-medlemmar i kunglig hovmiljö från 1600-talet.
Det blev totalt fem fotografier som under 2014 först ställdes ut på Kulturhuset i Stockholm och sedan på Arboga museum. I Arboga bjöds bland annat skolklasser in och det hölls föreläsningar där Elisabeth Ohlson och JAG-medlemmar deltog.
“Porträtten som aldrig blev målade” har därefter visats på många olika platser i Sverige genom åren.
En av de mest minnesvärda utställningarna var “Lika annorlunda” 2016 på Bohusläns museum i Uddevalla. Elisabeth Ohlsons historiska porträtt hängde tillsammans med verk av Carl Fredrik Hill och Ernst Josephson.
Elisabeth Ohlson har alltid lyft fram marginaliserade personer och grupper. Många av hennes verk, som “Ecce Homo”, utmanar normer och engagerar i samhällsfrågor.
– Utan hennes bidrag hade berättandet varit fattigare, och hon har inspirerat deltagarna på JAG-center att utforska social konst, säger Mats Lindberg, handledare på JAG-center.
Utställningarna har inte bara visat konst utan också skapat kreativitet och engagemang. JAG-medlemmen Erika Behrens besökte Elisabeths ateljé och bilden på Erika blev omslag på Svenska JAG-bladet.