Ett avslagsbeslut från kommunen eller försäkringskassan kan alltid överklagas.
Det gör du genom att skriva ett överklagande (vem det gäller, vilket beslut som överklagas, hur och varför det borde ändras och vad du åberopar som bevis för din sak). Sen lämnas det in till myndigheten som fattade beslutet. Myndigheten säkerställer att det kom i rätt tid och skickar det vidare till Domstolen (Förvaltningsrätten som första instans). Domstolen handlägger sedan målet och det sker som huvudregel en skriftväxling mellan dig, domstolen och motparten innan dom meddelas.
Ibland blir det även en muntlig förhandling vilket blir ett komplement till det skriftliga underlaget.
Domstolen kan på egen hand kalla till muntlig förhandling om de anser att det behövs för att utreda målet.
Du kan även själv begära en muntlig förhandling! Då skriver du det i ditt överklagande. Kanske finns det vittnen som du skulle vilja kallades eller uppgifter som du vill berätta om på plats.
Efter att du meddelat att du vill ha en muntlig förhandling och varför – meddelar domstolen om de tillåter en muntlig förhandling. Ibland anser domstolen det inte nödvändigt.
Du får i sådant fall en kallelse till domstolen.
Först kontrollerar ordföranden att de som kallats till förhandlingen har kommit. Om någon saknas brukar förhandlingen ställas in och flyttas till en annan dag.
För att vittnen inte ska påverkas av det som sägs får de gå ut och vänta utanför rättssalen tills de blir inkallade för att vittna.
Rätten beslutar i vissa fall om stängda dörrar, det vill säga att allmänheten inte får närvara i rättssalen. Då måste eventuella åhörare också gå ut.
Sedan är det dags för dig att berätta varför du överklagat beslutet (ditt yrkande). Därefter ger motparten (Försäkringskassan eller kommunen) sin syn på saken. Om det finns vittnen eller sakkunniga (till exempel läkare, arbetsterapeuter eller personliga assistenter) förhörs de. Båda parter får ställa frågor, och det får även rätten.
Efter att båda parter fått säga några avslutande ord brukar ordföranden fråga om en har haft några kostnader som en vill få ersättning för. Kostnader som kan ersättas är förlorad arbetsinkomst, uppehälle eller resekostnad.
När alla har fått säga sitt avslutar ordföranden förhandlingen och talar om när och hur domen ska meddelas.
Efter förhandlingen håller rätten överläggning. Det betyder att domaren och nämndemännen diskuterar målet och kommer överens om hur de ska döma.
Våra juridiska rådgivare ger råd och stöd till dig som är medlem i Brukarkooperativet JAG i samband med ansökningar, omprövningar och överklaganden. En rådgivaren kan även vara med vid en muntlig förhandling om du önskar det. Rådgivaren är då med som biträde, vilket innebär att hen finns med som stöd. Det är fortfarande du som medlem med eventuell legal företrädare som för din egen talan.
Rätten behöver få besked i förväg om du vill ha ett biträde.
Lycka till och tveka inte att kontakta oss för råd och stöd!
Är du eller din anhöriga inte medlem/uppdragsgivare i JAG, men är nyfikna på JAG är ni alltid välkomna att kontakta oss på 08-789 30 03 eller boka ett helt förutsättningslöst digitalt möte om personlig assistans här.
Blogginlägg av Filippa Bergström, juridisk rådgivare på JAG Personlig assistans.