Assistentyrket är ett av Sveriges vanligaste. Vanligare än förskollärare, restaurangbiträde eller lastbilsförare. Enligt SCB är det 66 000 personer som arbetar som personliga assistenter. Till det kommer förstås alla som har ett annat huvudsakligt yrke, men jobbar som assistenter åt sin vän, sitt barn eller syskon när det behövs.
Och det behövs ingen utbildning för att bli personlig assistent. Dåligt, tycker vissa. Bra, tycker alla som vet något om yrkesrollen. För det finns inget så personligt som en personlig assistent. Det bygger på ett ömsesidigt val – du måste bli vald av den du ska assistera, och du måste också tacka ja till att arbeta hos just den personen. Det går inte att göra ett bra jobb för någon man inte gillar, och det är outhärdligt att få assistans av någon som man inte litar på. Det går inte att utbilda sig till yrket personlig assistent.
Med det sagt – Personliga assistenter behöver utbildning! För att göra ett bra jobb i längden behöver alla få djupare kunskaper om sitt arbete. Varför vissa saker är viktiga, som att kommunicera om vad man gör bakom ryggen på assistansanvändaren, eller fylla i listor över självklarheter. Och varför sånt som kan tyckas oskyldigt, som att passera maten lite slarvigt eller inte kontrollera duschvattnets temperatur kan bli en katastrof. Ibland kan assistansanvändaren själv förmedla de kunskaper som behövs. Men för assistansanvändare som inte själva arbetsleder sina assistenter, är utbildningar för assistenterna ofta livsnödvändiga.
I höst kommer det tre nya sådana utbildningar för personliga assistenter.
Den första handlar om kvalificerad omvårdnad, och vänder sig till dig som jobbar som assistent till en person med flera omfattande funktionsnedsättningar, där kvaliteten på assistansen med de grundläggande behoven ofta är livsavgörande. Där du måste ha förmåga att skilja på stort och smått, förstå hur kroppens funktioner hänger ihop, och samtidigt se till att livet inte bara blir omvårdnad. Du behöver vara uppmärksam hela tiden, alltid redo att rycka in, och samtidigt bli osynlig när livet pågår som bäst.
Den andra kursen handlar om att assistera personer som har intellektuella funktionsnedsättningar. Det gäller ungefär hälften av alla assistansanvändare, och de är såklart inte en enhetlig grupp. Men det kräver ändå ett extra lager i förhållningssättet hos den som är assistent. Som insikt i att självbestämmande ser olika ut för olika personer, att kommunikation är en av de viktigaste nycklarna. Vilket uppdrag kan man ha som assistent för att skapa ett rikt och aktivt liv, med sociala kontakter och en meningsfull vardag? Och hur ska ett stöd för att kompensera intellektuella funktionsnedsättningarna fungera?
Den tredje kursen handlar om det som ibland beskrivs som ”förebyggande stöd”. En stor grupp assistansanvändare behöver ett stöd som inte alltid är praktiskt. Tillvaron kanske behöver vara mer förutsägbar än för andra, och då kan assistentens uppgift vara att tolka omgivningen och händelser så att de inte blir obegripliga eller till och med hotfulla för assistansanvändaren. Det förebyggande stödet innebär när det är som mest framgångsrikt att funktionsnedsättningarna inte längre blir ett hinder. Här finns flera olika verktygslådor att förhålla sig till som assistent. Metoderna är många, men allt passar inte alla. Den här assistansen måste vara minst lika personlig som för andra grupper.
Kurserna ges av Assistansakademin, som är ett samarbete mellan ett tiotal assistansanordnare där JAG Personlig assistans är en. Förhoppningsvis blir kurserna gratis och ger yrkeshögskolepoäng, det får vi veta om några veckor. Intresseanmälan är gratis oavsett och öppen redan nu!
Blogginlägg av Cecilia Blanck, styrelseordförande JAG Personlig assistans
Vill du boka en individuell rådgivning om personlig assistans kan du göra det här.