JAG start > JAG Personlig assistans > Byta assistansanordnare

Så byter du assistansanordnare

Personlig assistans för dig med de största behoven. Utan vinstintresse.

Att byta assistansanordnare till oss innebär att du blir en del av ett tryggt och stabilt assistanskooperativ utan vinstintresse. Vi har balanserad ekonomi och god likviditet. Trots att vi är stora är vi måna om att du ska få ett personligt bemötande. Du, eventuell legal företrädare, din personliga arbetsledare och dina assistenter får stöd av våra kunniga rådgivare i alla assistansfrågor.

Händer det något akut utanför kontorstid finns vår nödtelefon under kvällar, nätter och helger årets alla dagar.

Behöver du under en period nyanställa flera assistenter finns alltid utrymme att gå dubbelt genom vår utbildningsgaranti.

Dokument och uppgifter

Om du väljer att byta till oss så är det här de dokument och uppgifter som gör övergången till oss smidigare. Vissa saker tar några dagar att få och då kan det vara bra att beställa dessa direkt.  

Om det gäller assistans till barn

  • Alla assistenter behöver beställa brottsregisterutdrag. Välj Arbete med barn med funktionsnedsättning, på polisens hemsida.
  • Personbevis familj som ska beställas i vårdnadshavarens namn och kommer hem med posten. Finns på skatteverkets hemsida.
  • Assistenter ska även beställa Personbevis för anställning. Finns på skatteverkets hemsida och kan beställas elektroniskt.

Boka tid för samtal om anordnarbyte.

Om det gäller assistans till dig som är vuxen och vill byta anordnare

Boka tid för samtal om anordnarbyte.

Kontakta oss direkt eller boka tid

Kontakta oss gärna på 08-789 30 03 eller mejla på kontakt@jag.se

Solveig Tillander 076-545 30 42
Carina Ingren 076-545 30 30 
Cecilia Wiestål 076-545 30 71
Erika Holmberg 076-545 30 67
Hansine Hjellum 076-545 30 72

Vanlig frågor vid anordnarbyte

Vad behöver jag ha koll på innan jag ringer till er?

Egentligen ingenting. Du får gärna höra av dig och så tar vi det steg för steg. Vill du att det ska gå extra snabbt så kan du ha beslutsunderlag och grundläggande dokument klara. Men som sagt, det är ingenting du behöver i första samtalet. 

Behöver min god man eller företrädare vara den som ringer?

Nej. Du kan prata med oss själv. Men god man, legal företrädare, vårdnadshavare, eller person som har fullmakt att hjälpa dig med frågor som rör din person är välkommen att vara med. Ska vi sluta avtal så behöver vi ha med god man eller legal företrädare. Men för att börja frågan om oss som assistansanordnare så är det bara att ringa eller mejla.

Huvudkontoret ligger i Stockholm, måste man komma in till kontoret?

Nej, det behöver du inte. Du är varmt välkommen att komma in och vi tycker att det är jätteroligt om du gör det, men ofta har ju vardagen lite praktiska saker man behöver ta hand om. Vi kommer gärna ut och hälsar på! Vi kan tänka oss digitala möten. Telefonsamtal är också fullgott till att börja med.

Hur gör jag om jag vill säga upp avtalet med min nuvarande anordnare?

Att säga upp avtalet är en personfråga. I grunden är det du som person, med hjälp av din god man, legal företrädare, eller vårdnadshavare som säger upp avtalet, men vi hjälper gärna till med det. Vi kan göra ett skriftligt underlag för att hjälpa dig skriva under och skicka in uppsägningen formellt. Sen är det ju olika hur anordnare vill ha uppsägningen, men vi hjälps åt med det också.

Kan jag ta med mig mina assistenter?

Ja! De assistenter du tycker om, har skolat in och som håller kvaliteten i assistansen, de värnar vi om att du har med dig. Då tappar du inte kompetens i assistansen, det är jätteviktigt. Vilka som ska med är det du som bestämmer som assistansanvändare. 

Assistans är frihet

I vår realityserie Kära assistent möter du assistansanvändare i JAG med sina assistenter, familjer och vänner. Se hela serien.

Utan assistans stannar livet

För dig som vill engagera dig intressepolitiskt finns Riksföreningen JAG som arbetar med att försvara rätten till assistans för oss som har störst funktionsnedsättningar.