När jag som enskild vänder mig till en myndighet, till exempel kommunen eller Försäkringskassan, för att ansöka om stöd, har jag rätt att förvänta mig en korrekt handläggning av mitt ärende. Självklart ska myndigheten följa alla de regler och principer som gäller för myndighetsutövning. De flesta reglerna finns samlade i förvaltningslagen. Bland annat kan jag förvänta mig:
Om du tycker att ditt ärende har handlagts på ett felaktigt sätt av en myndighet kan du göra en anmälan till JO (Justitieombudsmannen). På JOs hemsida är det enkelt att fylla i en blankett.
JOs makt är begränsad. JO får inte ändra ett beslut eller en dom – det är domstolarnas jobb. Inte heller kan JO tvinga en myndighet att rätta till brister och fel i en utredning. MEN JO kan rikta kritik mot en myndighet eller en enskild tjänsteperson som brustit i sin myndighetsutövning. JOs kritik är offentlig och fungerar ofta som ett effektivt påtryckningsmedel mot myndigheten.
Glöm inte att om du anser att ett beslut enligt exempelvis LSS eller socialförsäkringsbalken är felaktigt till sitt innehåll, kan du överklaga det till domstol. Domstolen kan ändra beslutet om den finner att du har rätt.
Här hittar du mina tidigare blogginlägg.
The post Våga JO-anmäla appeared first on JAG Personlig assistans.