– Jag hänger med mina kompisar efter skolan, som alla andra.

– Jag hänger med mina kompisar efter skolan, som alla andra.

Albin Lindetorp

Albin Lindetorp

Albin Lindetorp har precis gått ut första året på gymnasiet. Han läser programmet Teknikvetenskap och pluggar mycket matte och fysik. Albin är intresserad av grafik och animation och drömmer om en karriär inom 3D-design. Efter skolan träffar han gärna sina kompisar. De brukar ses i kyrkan på olika aktiviteter.

När Albin skulle börja fyran på mellanstadiet började han i en skola i Stockholm. Det blev en helt ny situation för honom. Från att ha haft några minuters bilfärd från hemmet till skolan till att behöva pendla in till Stockholm. Han skulle behöva börja åka kommunalt.

Albin har diagnosen SMA, en neuromuskulär sjukdom, och på grund av den är han rullstolsburen. Under förskola och lågstadiet hade han stöd av en elevassistent under skoltid, vilket fungerade bra, men nu skulle han pendla in till Stockholm och då krävdes mer stöd än det som gavs av skolan under skoltid.

Albins familj ansökte om och beviljades assistansersättning. Han fick även personlig assistans i skolan. Det möjliggjorde inte bara skolgången utan också möjligheten att välja att vara kvar i stan efter skolan och träffa kompisar eller att följa med klasskompisar hem.

– Hade jag inte haft personlig assistans hade jag behövt åka hem direkt efter skolan, och det hade blivit svårt för mig att åka kommunalt som jag gör nu, säger Albin.

Även under skoltid är assistansen betydelsefull för att kunna vara delaktig bland annat på raster och på idrotten.

– Jag har haft personlig assistans i sex år nu och den är viktig för mig i skolan också, för att kunna delta i alla aktiviteter, på idrotten och på raster, säger Albin.

Läs mer här om varför personlig assistans i förskola och skola är så viktigt.