JAG start > Riksföreningen JAG > Pressmeddelanden > Förtydliga prioriteringsgrupperna för vaccination mot covid-19

Förtydliga prioriteringsgrupperna för vaccination mot covid-19

När prioriteringsordningen för vaccination mot covid-19 nyligen presenterades blev många av oss assistansanvändare i Riksföreningen JAG ledsna, bestörta och rädda när vi såg att varken vi eller våra personliga assistenter är prioriterade för tidig vaccination. Vi kom näst sist i ordningen.

Vi är ledsna över att återigen bli borträknade. Vi assistansanvändare med omfattande fysisk och intellektuell funktionsnedsättning har flera gånger under pandemin blivit bortprioriterade vad gäller skyddsutrustning och testning, både för oss själva och för våra personliga assistenter.

Vi är bestörta eftersom många av oss assistansanvändare är extra utsatta för smittorisk just eftersom vi lever med assistans dygnet runt. Vi kan inte välja att isolera oss fullt ut som andra. Vi är beroende av att träffa fem–tio olika personer i veckan, nära oss, i våra hem, annars överlever vi inte.

Och inte minst är vi rädda då vi med svåra funktionsnedsättningar tillhör den grupp i samhället som skulle drabbas enormt hårt av svåra infektioner som covid-19. Många av oss har flera olika funktionsnedsättningar som var och en för sig utgör en ökad risk för svårt insjuknande i covid-19. Och tillsammans med nedsatt immunförsvar och underliggande sjukdomar vet vi att våra chanser att överleva en infektion är näst intill minimala.

Trots att vi så uppenbart ingår i riskgruppen är varken vi eller våra personliga assistenter prioriterade för tidig vaccinering. Det är ett obegripligt beslut.

Vi uppmanar därför socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndigheten att tänka om genast så att vi med flerfunktionsnedsättning får plats i prioriteringsgrupp 1 och inte behöver vänta tills alla friska 71-åringar fått sina vaccindoser.

Vi är också angelägna om att personliga assistenter ska erbjudas vaccin inom den prioriterade gruppen personal. Om personliga assistenter räknas in i ”övrig omsorgspersonal som arbetar nära…” behöver det förtydligas i riktlinjerna för att alla regioner ska hantera det så. Annars är risken stor att våra assistenter, som är anställda i vårt assistanskooperativ, glöms bort igen.

Magnus Andén, ordförande i Riksföreningen JAG, genom god man Cecilia Blanck.