JAG start > Riksföreningen JAG > Pressmeddelanden > Funktionshindrade demonstrerar mot Försäkringskassan

Funktionshindrade demonstrerar mot Försäkringskassan

I morgon tisdag 24/5 kl 14.00 anordnas en demonstration utanför Försäkringskassans huvudkontor vid Telefonplan i Stockholm. Demonstrationen är en protest mot att det förhöjda timbeloppet i assistansersättningen till personer med funktionsnedsättning från och med oktober ska redovisas varje månad istället för halvårsvis.

– Förändringen ses som rent administrativ av regeringen och myndigheterna. Men konsekvenserna blir att de sätter lagen ur spel och i praktiken avskaffar den av en enig riksdag en gång beslutade rättigheten, säger Cecilia Blanck, verksamhetsansvarig på Föreningen JAG som tagit initiativ till demonstrationen.

En namninsamling för att rädda assistansen som startade i fredags har redan fått över 3 200 underskrifter. Arrangörerna har begärt att få träffa Försäkringskassans generaldirektör Ann-Marie Begler under demonstrationen och överlämna namnunderskrifterna.

Föreningen JAG har skickat en konsekvensanalys till regeringen och Försäkringskassan. Varje torsdag under våren har assistansberättigade dessutom stått utanför Rosenbad för att få kontakt med regeringen och möjlighet att förklara vilka konsekvenser förändringen får.