JAG start > Riksföreningen JAG > Pressmeddelanden > Gatuteater och Heta stolen-samtal med Riksföreningen JAG under Almedalsveckan 2023

På programmet står också en gatuteater som JAG-medlemmar med stöd av sina personliga assistenter framför på Donners plats och på stora scenen i Almedalen. Föreställningen som är ca 20 minuter lång skildrar kampen för personer med intellektuell funktionsnedsättning om att få leva ett liv i frihet som en fullvärdig medborgare i samhället. En historisk tillbakablick till 1960-talet, ett nedslag i nutiden och en vision om ett liv i frihet i framtiden.

Föreställningen spelas varje dag, 27 – 29 juni & 1 juli, kl 11:30 – 12:00 på Donners plats.

OBS! Fredag den 30 juni kl 13:45 – 14:15 spelar vi föreställningen på stora scenen i Almedalsparken.

Program 27 juni – 1 juli

Tisdag 27 juni

kl 14:00 – 14:25 Karin Sundin (S) frågas ut i Heta stolen – Kommer vi ha en kvalitativ och säker assistans även i framtiden?

kl 15:00 – 15:25 Malin Danielsson (L) frågas ut i Heta stolen – när ska livskvalitet och människovärde sluta mätas i intellektuell kapacitet?

Onsdag 28 juni

kl 14:00 – 14:25 Christofer Bergenblock (C) frågas ut i Heta stolen – Kan alla medborgare få rätt till en meningsfull sysselsättning på en riktig arbetsplats?

kl 15:30 – 15:55 Ulrika Westerlund (MP) frågas ut i Heta stolen – Hur ska jag kunna fatta viktiga beslut i mitt liv utan stöd av en god man som känner mig väl?

Torsdag 29 juni

kl 16:00 – 16:25 Dan Hovskär (KD) frågas ut i Heta stolen – Hur kommer det sig att 900 barn i Sverige idag växer upp på barnboende?

Fredag 30 juni

kl 15:00 – 15:25 Malin Höglund (M) frågas ut i Heta Stolen – Hur ska jag kunna utvecklas på jobbet och i skolan när jag nekas mitt viktigaste hjälpmedel?

kl 16:00 – 16:25 Samuel Gonzalez Westling (V) frågas ut i Heta Stolen – Varför är inte samhället tillgängligt för alla, trots skärpt lagstiftning?

Välkommen att besöka Riksföreningne JAG i vårt tält på Cramérgatan, plats 315, vid bibliotekts entré.