JAG start > Riksföreningen JAG > Pressmeddelanden > Pressinbjudan: Föreningen JAG river sitt tält och sätter upp en utställning om utrotning av personer med funktionsnedsättning i Nazityskland

Inbjudan till presskonferens

JAG-tältet på Hamnplan, plats 226, torsdag 6/7 kl 18

Torsdag 6/7 avslutar Föreningen JAG sin medverkan i Almedalsveckan i Visby, eftersom vi i år blivit placerade mitt emot en nazistisk organisation. Klockan 18 plockar vi ner vårt föreningsmaterial i tältet på Hamnplan och sätter i samarbete med Funktionsrätt Sverige upp en utställning om T4 – Nazitysklands program för utrotning av personer med funktionsnedsättningar. Bakgrunden är den debatt som uppstått om antidemokratiska organisationer i Almedalen och därmed vilken människosyn som accepteras som en del i det offentliga samtalet.

Föreningen JAG har medverkat i Almedalen för att berätta att när som helst kan vem som helst bli en av oss. Mångas inställning är att rättigheter för personer med funktionsnedsättningar inte angår dem. Men deras känsla av trygghet är falsk. LSS och personlig assistans angår alla.

Vid pressträffen i samband med nedpackningen av föreningsmaterialet och uppsättningen av utställningen medverkar Cecilia Blanck, verksamhetsansvarig Föreningen JAG, Lars Ohly, ordförande Funktionsrätt Sverige och Karin Tengby, Stiftelsen Natur & Kultur.

Stiftelsen Natur &Kultur har bekostat utställningen om T4 som är framtagen av Forum för levande historia.