JAG start > Riksföreningen JAG > Pressmeddelanden > Riksdagsledamot uppmanar Riksföreningen JAGs medlemmar att begära ut sin journal

På ett seminarium i Riksföreningen JAGs tält i Visby berättade JAG-medlemmen Magnus Strandbergs gode man Katarina Ström att hon  för en tid sedan upptäckte att det i Magnus Strandbergs journal står ”inga livsuppehållande åtgärder” efter varje anteckning. Hon tror att det är något som många andra JAG-medlemmar och andra med stora funktionsnedsättningar råkar ut för.

Riksdagsledamot Bengt Eliasson (L) reagerade starkt när han hörde detta.

–  Jag blir väldigt illa berörd av det du berättar, sa Bengt Eliasson. Det kan stå så i en journal enligt hälso- och sjukvårdslagen, men det är när patienten själv har begärt det, om man har en livshotande sjukdom till exempel. Det är inte okej att hälso- och sjukvården själv bestämmer sig för att skriva in det. Egentligen skulle man be alla att begära ut sin journal för att se vad det står, för att ta reda på om är  det här systematik från vårdgivaren, om sjukvården gör detta mot alla personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Begär ut era journaler! Och om ni hittar något som ni inte vill ska stå där, har ni rätt att få det struket!

Även Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius blev starkt berörd av Magnus Strandbergs berättelse och uppmanade alla som drabbas att anmäla till DO.

– Jag uppmanar alla att anmäla sådana här situationer till oss. Vi har inte gjort det tidigare, men min bedömning är att det är helt nödvändigt att göra. Vi kommer även att ge ut årliga rapporter och genom anmälningarna kan vi lyfta och uppmärksamma de här frågorna. Vi ska utreda fler fall och driva fler fall i domstol. Det handlar om upprättelse för den enskilde och att det ska bli en konsekvens när man bryter mot reglerna, sa Lars Arrhenius.