fbpx

Webbinarier

3 timmars webbinarium  med fokus på assistentens yrkesroll och förhållnings­sätt. För assistent som arbetat minst fyra månader i JAG och gått JAGs webkurs för nyanställda. Max 30 deltagare.

Innehåll:
– Människosyn och grundläggande värderingar
– Personlig assistans med självbestämmande och integritet
– Rollerna i assistansen

Tid: kl 10–13  
Kursledare: Rådgivare på JAG

Ingår i utbildningspaket Mini och Maxi. Utan utbildningspaket: 600 kr.

 

 

”En mall som stämmer bättre”  

Med Kenth Hedevåg. Webbinarium 17 september kl 10–13  

Kurskostnad: Ingår i MAXI, övriga deltagare 900 kr 

Föreläsningen bygger vidare på boken ”När mallen inte stämmer” och ger fördjupade kunskaper och strategier. En del har diagnoser som ADHD och inom autismspektrat, andra har ingen diagnos men stora svårigheter i skola och vardag ändå. Föreläsningen tar också upp aktuellt innehåll i den nya boken ”Johanna – Tre diagnoser i skolan”. 

– Förklaringsmodeller till ADHD och autism. Konsekvenser och strategier.
Relation som en framgångsfaktor. Hur? Varför?
– Flickor med ADHD och autism. Fokus på förståelse och psykisk hälsa.
– Starka reaktioner och utbrott. Förebygga, hantera och efterarbeta. 

Kenth Hedevåg har lång erfarenhet som pedagog i ett neuropsykiatriskt utredningsteam inom BUP och som pedagogisk handledare i ett kommunalt stödteam. 

Ett möjligt liv – Vi gör skillnad!  

Kostnadsfri digital inspirationsföreläsning 23/9 kl 13–15 för alla intresserade med Cecilia Blanck, verksamhetsansvarig på JAG, samt inslag av styrelseledamöter i Riksföreningen JAG 

Niklas vann kampen om assistansen! 

Webbinarium för alla intresserade 1/10 kl 13–14.30 med Niklas Larsson och hans företrädare Mia Peterson som berättar om de senaste 4 åren med förlorade assistanstimmar, ansökningar, överklaganden och rättsprocesser. Deras energifyllda berättelse kan stärka många andra uppdragsgivare och företrädare i kampen om assistansen.

Kurskostnad: Ingår i MAXI, övriga deltagare 250 kr

Att nå sina mål

Föreläsning 9 oktober kl 13–14 med Måns Möller, komiker och pappa till Viggo som har autism.

”Med rätt motivation kan man nå mycket längre än vad man tror är möjligt.”

En inspirerande föreläsning om att våga utmana sig själv och hur man gör för att nå sina mål.

Kurskostnad: Ingår i MAXI, övriga deltagare 500 kr

 

Särskild kolhydratsdiet – SCD

Webbinarium med Cecilia Blanck 3 december kl 13–15.30 

Kurskostnad: Ingår i MAXI, övriga deltagare 500 kr

 

Webbinarium där nya arbetsledare får lära känna sin servicegrupp och gå igenom vad uppdraget innebär och vilka verktyg som finns som stöd och hjälp. För arbetsledare som är nya i organisationen. Max 8 personer.

Tid: kl. 10–13.

Kursledare: Rådgivare på JAG

Kurstid 3 timmar, redovisas som arbetsledarkurs. Ingen kursavgift.

Under utbildningen går vi igenom hur du ska gå tillväga för att ge första hjälpen tills dess att professionell hjälp anländer. Här får du lära dig vad du ska göra om någon drabbas av en olycka eller insjuknar hastigt. Kunskaper i första hjälpen minskar risken för allvarliga skador och ökar chansen till överlevnad för den drabbade.

21 september kl 13–15
13 oktober kl 10–12
9 november kl 10–12
8 december kl 10–12

Kurskostnad: Ingår i utbildningspaket MAXI, för övriga är priset 650 kr.

Distansutbildning för att lära sig vårt nya tidrapporteringsverktyg Aiai

Inspelat webbinairum om Aia. Utbildningstid 1 timme. Ingen kursavgift.

 

Vecka 35 – 36 Uppföljningsutbildningar i Aiai i mindre grupper

Frågor och svar och erfarenhetsutbyte. Mötet är digitalt och kräver anmälan. Max 15 deltagare per träff. Ingen kursavgift.

Karl-kurs för JAG-aktivister  

Kursstart onsdag 30 september kl 1517, 10 kurstillfällen 

Distansutbildning om hur du kan arbeta intressepolitiskt i din egen förening med stöd av dina personliga assistenter och eventuell legal företrädare. Kursen passar för alla medlemmar i JAG och är perfekt för dig som är engagerad i någon av JAGs länsföreningar.

Under kursen kommer vi bland annat prata om JAGs grundläggande värderingar, synlighet och egenrepresentation, sociala medier och assistentens roll och uppdrag. 

Webbinarier och teamsmöten varvas med hemuppgifter. Totalt 25 kurstimmar. Du som har assistans deltar utan kostnad tillsammans med en assistent. Vill du att flera av dina assistenter går kursen är kursavgiften 1000:-/deltagare. Kursen ingår för dig som har utbildningspaket MINI och MAXI.

Missar du ett kurstillfälle kan du se det inspelat i efterhand. Utbildningslön utgår till assistenter som deltar på kursen. 

Kursledare är Kerstin Sellin, kommunikationsansvarig på JAG, Åsa Emtelin som arbetar med intressepolitik i Riksföreningen JAG och Allan Sundberg som arbetar på JAG som digital producent och är styrelseledamot i Brukarkooperativet JAG. Allan är också pappa till Tim, som är medlem i JAG. Dessutom medverkar flera styrelseledamöter i Riksföreningen JAG samt gästföreläsare. 

Du behöver dator, platta eller mobiltelefon med kamera, mikrofon och hörlurar eller högtalare och en hyfsat snabb internetuppkoppling. Du kommer få länk till varje kurstillfälle via e-post som du klickar in på för att delta.

Syftet med kursen är att ge alla engagerade JAG-medlemmar verktyg att påverka olika samhällsfrågor, lokalt eller nationellt.

Kursupplägg

  1. JAGsgrundläggande värderingar, kärnfrågor och aktuellt påverkansarbete. Är det någon av frågorna som du vill engagera dig i?
  2. Synlighet, bakåtblick på institutionstiden, internationell utblick. 
  3. Fördomar och stereotyper.
  4. Sociala medier och framtiden.
  5. Mina egna styrkor och vad jag kan använda för att nå mitt mål. Forskning, FN-konventioner och JAGslänsföreningar.
  6. Hur för jag fram mitt budskap mest effektivt. Att prata med en journalist och att intervjuas. Assistentens förhållningssätt. 
  7. Varför, hur, att tänka på.
  8. Dags att förändra världen!

– Vad vill jag ändra? 
– Vem ska jag påverka? 
– Hur ska jag framföra mitt budskap?
– Eget arbete 5 lektionstimmar (2 veckors uppehåll)
– Min handlingsplan (skickas in)
 

  1. Lyssna på varandras planer. Peppa varandra och hitta eventuella samarbeten
  2. Sammanfattning & avslutning. Resultat! Hur går vi vidare? Fira segrar! 

Vid varje kurstillfälle går vi genom assistentens roll och uppdrag med reflektion och erfarenhetsutbyte; hur gör assistenten idag, funkar det, vad kan assistenten göra annorlunda eller mera av.  

Utveckla ditt ledarskap – ledarforum på ett nytt sätt!
Kunskap, inspiration och erfarenhetsutbyte för uppdragsgivare, legala företrädare och personliga arbetsledare

I höst kommer vi ha återkommande Ledarforum istället för de ledardagar vi brukar ha. Vi möts digitalt och samtalar om sådant som rör och berör. Vi kommer ha olika teman och olika samtalsledare. 

Kickoffen är en gemensam avstamp och kostar inget. Övriga tillfällen ingår i MAXI-paketet. Kursavgift 250 kr/deltagare vid MINI-paket. Övriga deltagare: 500 kr per tillfälle.
Missar du ett kurstillfälle som du anmält dig till kan du se det inspelat i efterhand.

Webbinarium för personliga arbetsledare med JAGs rekryteringsspecialist Fredrik Wilbrand.

Tid: kl 10–13

Kurskostnad: Ingår i MAXI, övriga deltagare 600 kr 

Kursledare: Maria Krafft Helgesson har en grund i musikterapi och kommunikation och har studerat både specialpedagogisk och psykodynamisk inriktning på musikterapi på Högskolan Falun/Borlänge och Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Maria har även studerat kommunikation och språk på högskolan i Karlstad. Hon har erfarenhet av arbete i förskola, skola, LSS-verksamhet, äldreomsorgen etc. 

Utbildningen utvecklar kompetensen och höja kunskapen om kommunikation och AKK. Du får inspiration och motivation att använda kommunikationsstöd i vardagen genom både teori och exempel på praktiska övningar som du kan använda i vardagen. 

Webbutbildning med fyra tillfällen om 45-60 minuter men information och framgångsfaktorer, praktiska övningar samt tips på material, hemsidor, appar etc. 

Varje deltagare får ett personligt inlogg till utbildningen. Efter att tillfället har publicerats kan deltagarna titta på filmerna hur många gånger som helst under kursen. 

Maria finns som stöd till deltagarna under hela utbildningen till och med 31 december 2020. 

Du anmäler dig till hela kursen på fyra tillfällen. 

Kursavgift: Ingår i utbildningspaketet MAXI, 1000 kr för dig som har MINI, 2000 kr för övriga deltagare. /span>

8 oktober kl 18.00 livesändning. Tema kommunikation och alternativ kompletterande kommunikation (AKK)Under livesändningen kan deltagarna chatta och ställa frågor direkt till Maria.  

22 oktober Tema bildstöd  

5 november Tema tecken som AKK  

19 november Tema Kommunikationspass och Reda ut-häfte 
<

Webbinarium för personliga arbetsledare om kvalitet och problemlösning i assistansen.

7/10 kl 10–12 eller 19/11 kl 13–15

Kursledare: Ingrid Kjellberg eller Annika Blomberg.

Kursavgift: Ingår i utbildningspaket MAXI, övriga deltagare 600 kr

Uppföljning på filmat samtal med Ingrid Kjellberg och Maggan Carlsson som du kan se här (ca 25 min).

 

 

Dela arbetsledarskapet är en utbildning i tre steg där ni kan välja att delta i de steg som är aktuella i just er assistans. 

Steg 1: Dela arbetsledaruppdraget? Är det något för oss? 

Den här delen är för er som börjat fundera men inte riktigt bestämt er. Tillsammans funderar vi, får kunskap och del av andras erfarenheter och inte minst ger hjälp att verkligen fundera igenom vad beslut, för eller emot, innebär. 

Korta föreläsningar, egen reflektion, samtal med andra som är i liknande situation, möten med assistanser som arbetar med delat arbetsledarskap. Kursledare är Maggan Carlsson och Marie Arvidsson.

3 utbildningsträffar (digitala) 3/11, 12/11 och 23/11 kl 10–12 och eget arbete emellan.

Kursavgift: Ingår i MAXI, 600 kr för dig som har MINI, övriga 1 000 kr.
Du anmäler dig till alla tre kurstillfällena när du bokar nedan.

 

Del 2: Dela arbetsledaruppdraget – hur ska vi lägga upp det? 

Den här delen är för er som eller er som känner att ni behöver arbeta mer med hur ni ska strukturera ert arbete.  

Korta föreläsningar, egen reflektion, samtal med andra som är i liknande situation, möten med arbetsledare som bjuder på sina erfarenheter av att arbeta tillsammans som arbetsledare. 

3 utbildningsträffar (digitalt) och eget arbete emellan. 

Utbildningsstart våren 2021.

 

Del 3: Dela arbetsledaruppdraget – det händer längs vägen… 

Den här delen är för er som arbetar tillsammans som arbetsledare och som vill utveckla ert samarbete och få möjlighet till fler infallsvinklar på hur man kan göra i olika situationer. 

Korta föreläsningar, egen reflektion, samtal med andra som är i liknande situation, möten med assistanser som arbetar med delat arbetsledarskap. Vi formar innehållet utifrån de behov ni som deltagare presenterar. 

3 utbildningsträffar (digitalt) och eget arbete emellan. 

Utbildningsstart våren 2021.

 

 

 

 

 

JAG Personlig assistans är ett assistanskooperativ och drivs utan vinstsyfte.

Klara Södra Kyrkogata 1,  Stockholm. 08-789 30 00

jag.se

X