
Stäng
Vi brukar säga att alla kan jobba som personlig assistent – men inte till alla! Det finns minst lika många möjliga assistenter som det finns assistansanvändare.
Jobbet som personlig assistent går framförallt ut på att samarbeta med den du assisterar. Personkemin är alltså det viktigaste. Ibland efterfrågas det saker som körkort, viss utbildning eller att du ska vara simkunnig. Men bortsett från den typen av önskemål så finns det några saker som kännetecknar en bra personlig assistent.
Att ha en positiv inställning till sitt arbete är en underskattad egenskap. Det är naturligtvis mycket trevligare att bli assisterad av någon som är vänlig och glad än motsatsen.
Det är verkligen en konst att utföra sina arbetsuppgifter på någon annans sätt – och utan att lägga några värderingar i det.
Det kommer garanterat dagar när något oväntat inträffar och då gäller det att hantera den uppkomna situationen och lösa eventuella problem efter bästa förmåga.
Passa tider och följ de instruktioner du får när det gäller att hantera assistansanvändarens pengar, kort, lösenord, nycklar och tillhörigheter.
Du behöver vara uppmärksam på den du assisterar. Personlig assistans är ett serviceyrke och det är assistansanvändarens upplevelse som räknas.
Sprid aldrig vidare sånt som du fått veta genom ditt arbete. Tystnadsplikten gäller både assistansanvändaren och hans eller hennes närstående.
Utför arbetsuppgifterna på det sätt du fått lära dig. Om saxen ska hänga på en krok i köket ska den inte läggas i kökslådan efter användning. Samtidigt som du måste kunna arbeta självständigt och se vad som behöver göras.
Om den du assisterar inte kommunicerar med tal eller tecken måste du vara villig att lära dig tyda kroppsspråk, gester, signaler och naturliga reaktioner. Du har en viktig uppgift som kommunikationshjälpmedel och tolk!
Använd din kunskap och mognad för att fatta beslut i olika situationer och agera på sätt som är riktigt ur assistansanvändarens synpunkt. Det innebär också att du förstår dina egna styrkor och svagheter och frågar när något är svårt eller när du inte förstår vad du ska göra eller varför du ska gör det.
Ha modet att stå upp för den du assisterar när och om det behövs. Om någon ni möter pratar med dig istället för med assistansanvändaren så kan du markera på ett vänligt sätt att personen ska vända sig till assistansanvändaren istället.