fbpx

Visa undersidor

Att välja oss som assistansanordnare

Vi hjälper dig!

Både Carina och Cecilia har lång erfarenhet av assistans. De har svar på alla frågor och funderingar som kan dyka upp. Vill du bli uppringd istället? Skriv det i mejlet så återkommer Carina eller Cecilia till dig.

Mejla Carina Ingren eller ring på 08-789 30 30

Mejla Cecilia Wiestål eller ring på 08-789 30 71

100% självbestämmande

Du bestämmer hur du vill utforma din assistans. Har du en legal företrädare är det ni två tillsammans som fattar alla beslut. Det är ni som väljer vem som ska vara din personliga arbetsledare. Arbetsledaren samordnar din assistans på det sätt som du vill.

Assistans för dig med intellektuella funktionsnedsättningar

Assistansen hos oss är utformad för att passa dig som har flera stora funktionsnedsättningar där en gäller den intellektuella förmågan.

Eftersom vi inte tar ut någon vinst har vi låg avgift för administrationen. I avgiften ingår bland annat olycksfallsförsäkring för dig och tjänstereseförsäkring för dina assistenter, rekryteringsstöd, juridisk rådgivning, tidredovisning samt basutbildning för din arbetsledare och assistenterna. Eventuellt överskott används för att utveckla verksamheten för att alla assistansanvändare hos oss ska får bästa, möjliga personliga assistans.

När du under perioder behöver nyanställa många assistenter finns utrymme för dubbelgång genom vår utbildningsgaranti. Du blir en del av ett stabilt assistanskooperativ med balanserad ekonomi.

Vinst ses som medel och inte som mål. Hos oss är målet: att alla som valt oss som assistansanordnare ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. Allt eventuellt överskott går tillbaka till verksamheten.

1. Du kontaktar oss  – ring, mejla eller bli uppringd när det passar dig

Mejla Carina Ingren eller ring på 08-789 30 30

Mejla Cecilia Wiestål eller ring på 08-789 30 71

2. Vi ses och går igenom viktiga frågor

Hos oss, hos dig, på telefon – det som det passar dig bäst. Vi går igenom:

Har du inte ansökt om assistans än?
Vi ger dig råd och stöd så att du kan göra en ansökan till Försäkringskassan och/eller kommunen

Har du rätt assistansbeslut, räcker timmarna?
– Ja de räcker.
– Nej de räcker inte, jag behöver ansöka om fler.  Vi hjälper dig!

Hur är det med ekonomin i assistansen?
Vi hjälper dig med en ekonomisk planering som utgår från dig och ditt liv och tittar även på om du bör ansöka om förhöjt timbelopp.

Vem ska arbetsleda assistenterna?
– Ja, jag vet redan en person som skulle vara bra. Vad bra! Då hjälper vi till med anställningen.
– Nej jag kommer behöva rekrytera en arbetsledare. Då sätter vi igång en rekrytering.

Assistenterna då, vilka ska anställas?
Ja, jag vet vilka assistenter jag skulle vilja anställa. Bra! Då ordnar vi med anställningarna.
Nej jag har ingen som jag vet just nu. Då sätter vi igång och rekryterar.

Hur ska assistansschemat se ut?
– Jag tror jag har full koll. Vi tittar ändå tillsammans så att allt helt säkert är på banan.
– Jag vet inte. Du får hjälp med hur det utformas på bästa sätt med dig i fokus.

3. Du bestämmer om du vill gå vidare

Om du bestämmer dig för att ha din assistans hos oss skriver du under assistansavtalet och Försäkringskassans blankett om utbetalning av assistansersättningen. Kontakta oss så ordnar vi det.

4. Du blir medlem

Du blir medlem i Riksföreningen JAG genom att betala medlemsavgiften på 100 kr. För att ha sin assistans i kooperativet behöver du vara medlem i föreningen. Stödmedlem kan alla bli! PS. det finns även lokalföreningar du kan gå med i som ordnar träffar och aktiviteter– kolla hur det ser ut på just din ort.

5. Dags att annonsera efter assistenter

Vi hjälper till med rekryteringsprocessen – men det är du som väljer vilka som anställs.

6. Logga in och få stöd, råd och utbildningar

Du, din gode man/vårdnadshavare, din personliga arbetsledare och dina assistenter får inloggning till mitt.jag.se med all information och hjälp som finns där. Ni kommer också få inbjudningar till utbildningar, träffar och hela vårt välkomstpaket. Härligt!

Nu kör vi!

För smidig hantering finns digitala verktyg inom

  • schemaläggning
  • tidrapportering
  • rekrytering och lönerevision

Du får också

  • Utbildningar
  • Guider för allt inom assistansen.
  • Tips, råd och nyheter

Hela din assistans får stöd av kunniga rådgivare inom

  • personalfrågor
  • juridik
  • rekrytering
  • kompetensutveckling
  • lönefrågor
  • assistansekonomi

Händer det något akut utanför kontorstid går det alltid att ringa vår nödtelefon för råd och stöd.

Din service ges från vårt kontor i Stockholm. Men våra uppdragsgivare, alltså alla som har assistans hos oss, finns från norr till söder i hela Sverige.  Många utbildningar sänds digitalt och går att ta del av på de olika träffpunkterna tillsammans med andra.

Du kommer märka att det finns mycket gemenskap. På utbildningar, resor, under sommarveckan i Stockholm och självklart under årsmötet.  Även på träffpunkterna kan du ta del av och vara med och skapa gemenskap med andra.

Du hittar våra träffpunkter på 9 platser i Sverige

  • Boden
  • Kalmar
  • Karlstad
  • Mora
  • Stockholm
  • Sundsvall
  • Tibro
  • Uddevalla
  • Visby

Det är helt upp till dig hur mycket du vill engagera dig i föreningen 

Alla som har sin assistans i kooperativet behöver också vara med i Riksföreningen JAG. Ju fler som är med desto starkare röst får föreningen i sitt påverkansarbete. Men det är helt upp till dig hur mycket du vill engagera dig.  Att Riksföreningen JAG kommer fortsätta att värna rätten till personlig assistans för dig med stora funktions­nedsättningar kan du lita på. Vi har ett gott samarbete med politiker och beslutsfattare. Vi påverkar och ställer krav. Du kan följa Riksföreningen JAGs arbete på hemsidan eller Föreningens Facebooksida.

Vi kan assistans!

Cecilia Wiestål
Rådgivare juridik
08-789 30 71

Carina Ingren
 Rådgivare 
08-789 30 30